سفرنامه هند و کشمیر

اگر بهم بگن وقتی لغت هند میشنوی چه چیزی رو بخاطر می یاری می گم:
١ – تحصیل در هند (برادرم)
٢ – فیلم هندی و آمیتاباچان
۴ – رقص هندی
۵ – فیل
٧ – قصه طوطی و بازرگان
٨ – انگلیسی به لهجه مزخرف هندی
٩ – تاج محل
١٠ – ریکشا و صدای بوق
حالا فردا می رم هند و کشمیر باید دید چه چیزهای در این سفر به این لیست اضافه خواهد شد

تصویر شاخص هند

سفر بدون استرس سفر نیست.پاسپورتم را موقع اسکن کردن در شرکت جا گذاشتم..الان یکی از همکاران به سرعت داره میاد پاسپورت را بهم برسونه .ولی خدایش اصلا اضطراب ندارم. نمی دونم چرا؟

فرودگاه گاندی و تزیینات زیبایی آن اولین منظره زیبای هند است

اولین ماشین سواری در دهلی نو مسیر فرودگاه تا هاستل

کوچه پس کوچه های دهلی …. شب های دهلی…سفر آغاز به خود رسیدن

play-sharp-fill

صرف صبحانه را در پشت بام جذابیت زیادی داره مخصوصا اگر نمای شهر دهلی را با آهنگ هندی همراه داشته باشی.

یکی از همسفرهام مهندس برق … وقتی این عکس رو نشونش دادم گفت: اگر کسی سیم برقش خراب بشه قطعا سیم را تعمیر نمیکنه..بلکه از اول یه سیم می کشه…

عمارت همایون

من ایستادم

و آفتاب تغزل بلند بود

هواپیما

روز دوم سفر ساعت از دهلی به سمت سرینیگار پرواز کردیم و از فرودگاه مستقیم به شهر گولمارک رفتیم.

نشان

ایرانی ها در کشمیر هرگز احساس غربت نمی کنند. کشمیر به شدت شبیه ایران است کمشیری ها ایرانی را دوست دارند. لغات مشترک زیادی بین فارسی و کشمیری وجود دارد.

نشان 2

تابلوهای راهنمایی که فارسی زبان ها به راحتی در کشمیر از آن استفاده می کنند.

هند و موسیقی هاش

نشان 3
نشان 4

در شهرماگهام عکس ها و تابلو و بنرهای بسیار زیادی از مسولین جمهوری اسلامی ایران در سراسر شهر نصب شده بود

گولمارک

گولمارک شهری توریستی است و دومین تله کابین مرتفع از سطح آبهای آزاد جهان در این شهر است. همچنین زمین های گلف زیادی دارد پوشش درختی این منطقه کاج های بلند سوزنی ویژه مناطق سردسیر است.

هتل ولکام

اسم هتل ما ولکام بود و ما تنها مسافرهای این هتل بودیم. اتاق ها همه سرد بود. نکته جالب سیستم گرمایش اتاق ما بود .. تشک های برقی که زیر تشک ها قرار داشت و حسابی گرم بود و البته صورتمون تا صبح یخ زد.

پوشش گیاهی

پوشش درختی شهر گولمارک در منطقه کشمیر هند

معروفترین غذای این منطقه به اسم (کشمیری پلو) است اینجا تنها چیزی تند نیست آب خوردنه و هر خوردنی دیگه بدون فلفل نیست

قهوه کشیمیری

صاحب رستوران پرسید قهوه کشمیری می خورید؟ و پیشنهاد قهوه را قبول کردم اما نوشیدنی قهوه که آورد این رنگی بود. قهوه کشمیری ترکیبی از خلال بادام و زعفران و هل است.

آشپزخانه رستوران لالا

این پشت صحنه آشپزخانه رستوران لالا

مناظر گولمارک

مناظر دیدنی گولمارک

اسب گولمارکی

در گولمارک تا دلتون بخواد اسب هست

تله کابین

تله کابین گولمارک دومین تله کابین مرتفع از سطح آب های آزاد جهان است جالتون خالی عالی بود

بیلبورد

ایشون از خوشگلای هند هستند

play-sharp-fill

در سفر از گولمارک به سمت پاهالکام مهمان ترافیک و بوق ها هندی ها بودیم و کلکسیونی از بوق

پالکاهام

پاهالکام منطقه کوهستانی و پوشیده از کاج های سوزنی بسیار بلند است پر از چشمه و رودخانه های زیبا. این منطقه هم حال و هوای کاملا توریستی دارد.

هتل هیمالیا

اینم نمای از هتل هیمالیا که بر روی جوی بزرگی قرار داره و یک رودخانه زیبا هم از کنارش می گذره

زنان در حال جمع آوری هیزم

زنان پاهالکام صبح ها به جنگل می روند و هیزم جمع می کنند

جنگل

جنگل های منطقه پاهالکام در کشمیر شعاع های نوری زیبایی در میان درختان بسیار بلند پاهالکام دیده می شود.

شهر پالکاهام

شهر پاهالکام مثل این فیلم های وسترن بود یه خیابون و دو طرف ساختمون های یکی دو طبقه…

منظره پاهالگام

منظره زیبای دیگر از جنگلهای پاهالگام

میمون

در منطقه های شمالی هند میمون کمتر هست و این دوتا خوشتیپ مشغول پلو خوردن بودند که ما از کنارشون گذشتیم

خیلی بده که یاد بعضی نفرات می افتم مدیون هستید اگر سیاسی فکر کنید

جنگل

امروز صبح یکساعت اسب سواری کردیم تا به این جنگها رسیدیم ما گفتیم رفتیم سویس شما هم بگید زده…خوبیت نداره….

غروب توی محلمون عروسی بود… البته من خجالتی بودم و نرفتم اما همسفرها رفتند و سنگ تموم گذاشتند و شاباش جمع کردند تا شام هم همونجا خوردند..

play-sharp-fill

عروسی در شهر پاهالگام البته اینجا بخش زنونه بود اقایون همشون نوی کار شام و سور و سات بودند….

ماشین عروس

اینم از ماشین عروس

کشمیر منطقه کاملا مسلمان نشین است و امیدوارم انتظار رقصیدن عروس و داماد را دور درخت نداشته باشید.

پاهالگام

موقعیت پاهالگام

امروز از پالهالگام به سرینیگار رفتیم. حدود دو ساعت و نیم فاصله است در این راه در روستای کوشمیت که پر از باغ های سیب بود توقف کردیم باغ بینظیری بود و بسیار پربار. همومجا آب سیب طبیعی را هم نوش جان کردیم

باغ سیب کشمیر
باغ سیب

باغ سیب منطقه کوشمیت کشمیر
سیب هنوز هم شیرین است..
هنوز هم آدم بهشت را به لبخند حوا میفروشد.
شیطان بهانه بود…

باغدار

زن باغدار کشمیری

این غذا اسمش هست (وزوان) که ترکیبی از چند غذای سنتی کشمیری است. ترکیبی از تندوری و کباب کشمیری و گوشت و برنج و…. جاتون واقعا خالی بود

دریاچه سرینیگار

دریاچه سرینیگار محل رویایی برای آرامش

دریاچه سرینیگار مرکز منطقه کشمیر

انعکاس بینظیر هتل ها در آب دریاچه سرینیگار

دریاچه سرینیگار

فروشگاههای رودخانه ای دریاچه سرینیگار

مشغول استراحت بودیم که خدمه هتل گفت همین نزدیکی عروسیه… ما هم همگی خودمون رو جزو خانواده داماد حساب کردیم و بدون اینکه فکر کنیم حالا چی بپوشیم رفتم به سمت عروسی….یه چادر بزرگ بود که از توش صدای رقص می اومد…خواستیم بریم تو که گفنند فقط زنونه است… دو نفر همسفر خانم گروه رفتند توی چادر و ما بیرون موندیم……

اینم صدای عروسی

طلوع خورشید

امروز صبح با این منظره از خواب بیدار شدیم

دریاچه

مسیر حرکت ما در این پنج روز سفر

قایق گل

قایقی از گل

صبح ازسرینیگار به سمت سونمارگ رفتیم آنجا بخشی های از مسیر را پیاده و بخشی را با اسب رفتیم. طبیعت جذاب و کوهستانی که بخشی های از آن پوشیده از برف بود. مسیر دوازده کیلومتری کوهستانی همراه با رودخانه و چشمه های فراوان با هوای خنک و لذت بخش عالی بود
یکی تفریحات ما شده چونه زدن با این هندی ها…هر قیمتی که میگن میشه با نصف قیمت به دست آورد.

کشمیر بیشتر به پاکستان شباهت داره اما با طبیعت بسیار زیبا و درصد کمنری از افراطی گری مذهبی…
هرکجای شهرهای کشمیر باشی با صدای بلندگوها و صدا اذان و دعا بیدار می شوی.

play-sharp-fill

ویژه خانم ها………روش تشخیص شال کشمیری (پشمینه)

مگه میشه بیایی هند و یاد آمیتاباچان و فیلم شعله نیافتی؟ این موزیک هم تقدیم به هم نسل های خودم و بهیاد رقص های هندی در عروسی های ایرونی….

طلوع

عکس محراب بیگی

یه عکس به سبک تینیجری باغ چشم شاهی سرینیگار کشمیر

باغ پاری محل

باغ پاری محل مشرف به دریاچه دال بود. و این دریاچه شبیه (د) بود و در چند طبقه ساخته شده و یه چیزی تو مایه های لاهیجان خودمون از شیطان کوه مسلط به دریاچه است

عکس محراب بیگی

خدایش فکر نکنید نارسیس شدم ها… اونجا خیلی زیبا بود

اگر باغ شاهزده کرمان را سه برابر کنی گلکاری کنی و پرآب تر کنی می شه باغ نشاط در شهر سرینیگار

این باغ فوق العاده زیبا و چشمنواز است

کبوتر

به لیلی قول داده بودم که پیغامش رو به طوطی های هند برسونم اما هنوز طوطی ندیدم وسلام لیلی رو به کبوترها رسوندم اونا هم گفتند: برو گوگل سرچ کن

پانوراما

تصویر پاناوراما از چشم انداز باغ پاری محل

میوه فروش

دستفروش ها و میوه های تازه یکی از جذابیت های سفر هند است در کمشیر با هرکسی سلام می کردیم دو سوال ازت می پرسند اول از کدوم کشوری؟ وقتی گفتی: ایران می پرسید: مسلمانی؟ و بعد لبخند می زد!

نقشه جامو و کشمیر

نقشه منطقه جامو و کشمیر

مغازه های روآب

یکی از جذابیت های منحصربفرد دریاچه سرینیگار وجود فروشگاههای روآبی و یا به زبان بهتر فروشگاههای ساحلی است که با قایق می روی و خرید می کنی

فروشگاههای روآبی دریاچه سرینیگار

عصرها با روشن شدن چراغهای مغازه ها و هتل ها در دریاچه سرینیگار مناظر بسیار زیبایی ایجاد می شود که نمی شه ازشون دل کند.

قایق فروشگاه

سماجت در فروش دومین صفت هندی ها بعد از قناعت هست این فروشنده به قایق ما نزدیک شد با اصرار تمام سعی داشت خنزپنزرها به ما بفروشه در هند هر قیمتی را فروشنده گفت شما باید یک چهام قیمت به پایین خرید کنید

هتل قایقی

هتل های قایقی دریاچه سرینیگار

هتل قایقی ما

اینم هتل قایقی ما

نمای داخلی هتل قایقی ما

نماهای داخلی هتل قایقی

نمای داخلی هتل قایقی ما و طلوع

وقتی توی اتاقت نشستی و پشت پنجره این مناظر را می بینی….دیدن مناظر فوق العاده از داخل هتل قایقی یکی از لذت بخش ترین بخش های این سفر بود

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر در فرهنک و اساطیر ایران و هند جایگاه بسیار خاصی دارد از گل نیلوفر در دست پادشاهان در تخت جمشید تا تصاویر خدایان هندی نشانگر وجود اشتراک های فرهنگی است

کتاب فروشی فرودگاه

وقتی از دریاچه سرینیگار دل کندیم و به فرودگاه رفتم تا به جامو برویم در کتاب فروشی فرودگاه به کناب های مثنوی و عزلیات حافظ و دیگر شعرای ایرانی برخوردیم

فرودگاه سرینیگار

معبد هندی

وقتی جامو می رسی فرهنگ اسلامی جای خودش را به فرهنگ هندو می دهد و بجای مسجد شما معبد می بینی و در فرصت کوتاهی که برای سوارشدن قطار و رفتن به امریستار داشتیم به دیدن یکی از این معبدها رفتیم

محراب بیگی با خال هندی

اینم از خال هندی ما لطفا این شعر را واسم بخونید که: اگر آن ترک شیرازی بدست آرد دل ما را به خال هندوش بخشم سمرقند و بخارا را…

این دو نفر صاحب رستوران کوچکی بودند که جاتون خالی غذای خوشمزه ام هم می پختند و خیلی فرز بودند البته غذاهاشون کاملا گیاهی بود و با تندی زیاد

محراب بیگی در راه آهن

اینجا آغاز پرماجراترین بخش سفر است. ایستگاه راه آهن شهر جامو و ما باید یک سفر حدود شش ساعته به امریتسار داشته باشیم

play-sharp-fill

رضا شاه الهی با تمام حوری ها بهشت همنشین بشی… قطارهای که برای ایران به کار انداختی؛ های کلاس ترین قطار الان هندی ها است.

محراب بیگی در راه آهن

اسمای مسافرین را روی در هر واگن می زنن ولی باور کنید حتی یه نفر هم نیومد چک کنه.. تا آخر قصه با من باشید کلی می خندید

اینم از اسم من

و سفر آغاز شد شش ساعت مهیج و عجیب

دستفرشهای منرو تهران رو دیدی اینجا هم همونطوریه… تعداد ریادی دستفروش هر که بخواهید برای فروش دارند…چای نوشابه آب…

صندلی قطار

یکی دیگه ویژگی خاص این قطار ها اینکه یک صندلی را به دو نفر می فروشند و دونفری روی یک صندلی می نشینند. بخدا راست میگم

علاوه بر بو توالت بوهای بسیار خاص دیگه هم هست… اینجا رسم هست که توی قطار کفش هاشون در می آورند

و یک نکته بی نظیر که تا اومدم عکس بگیرم رفت….یه موش خوشگل هم همسفر ما شده بود همراهمون می اومد…(شما با آهنگ پارسال دستجمعی رفته بودیم زیارت….بخونید)

بلیط و جا در قطار در هند همون مفهموم مترو را برای ما داره یعنی اگر از جات بلند شدی و رفتی یه هوا بخوری یه نفر دیگه میاد جات می شینه و تمام

قطار

این دو نفر را که می بینید از یه لحظه غفلت من استفاده کردند تا رفتم یه دور بزنم برگردم دیدم جای ما گرفتند و خوابیدند

درهای قطار همیشه باز هستند

عکس و فیلم های زیادی گرفتم ولی نت هاستل اینقدر کنده که آپ کردن هرکدوم دو سه ساعتی طول می کشه وقتی برگشتم ایران آپ می کنم

لذت بخش ترین بخش سفر با قطار در هند

قطارنوردی در هند

سیستم تهویه مطبوع قطارهای هند

پا در قطار

یه ضرب المثل بود که ….جلوی باد هم میشنه..کفش و جورابش رو درآورده جلوی پنجره هم …

هاپیراستار قطار هند…

حدود نیم ساعت دیگه می رسیم به شهر امریتسار و قطارسوار تموم می شه و اصلا نمی خوام این قطار به مقصد برسه و این ریلهای موازی حالا حالا تموم نشن…
اینقدر لذت بخشه که دیگه بوی گند رو کمتر احساس می کنم

قطار

این قطارسواری مثل اینکه حسابی گرسنه باشی و برید فری کثیف ساندویج بخوری….اونای که رفتند فری کثیف غذا خوردند می فهمند چی می گم

بعد از نزدیک به شش ساعت قطارسواری به شهر امریتسار رسیدیم ازهمان اول ورود متوجه تفاوت زیاد لباسها و چهرها می شوی رنگ غالب لباس ها که نارنجی است که بنظر می رسه رنگ مذهبی سیک ها است شلوغی و ازدام تو را هند واقعی نزدیکتر می کند.

هر هشت نفر همسفر بطور کاملا فشرده با هم سوار یک ماشین می شویم صدای بوق ها و موسیقی هندی وقتی با هم ترکیب می شود خواسته و ناخواسته دچار حرکات موزن می شویم… و همه موتورها و ماشین های کنار با لبخند ریزی ما را نگاه می کنند

کارت

هاستل ما تر و تمیز است چند اروپایی هم در سکوت مشغول کتاب و لب تاپ هاشون هستند. احساس خوبی از یک هاستل حرفه ای می دهد اینم کارت این هاستل اگر خواستید بک پکی به امریتسار بروید.

معبد سیک ها

معبد طلایی زیارتگاه اصلی سیک های هند در امریتسار است گلدن تمپل سا همون معبد طلای ساختمانس سه طیقه در وسط یک حوض بشیار بزرگ آب است.

ادیان شباهت های بسیاری با هم دارند و یا به تعبیری ریشه های مشترکی دارند.
تقدس ذات اصلی دین است اینکه خدایی و یا کسی یا مکانی و یا جسمی جنبه الهی و روحانی میگیرد مهم ترین کاربرد دین است تا با این باور فرمان های دینی کاربردی شود. بر این اساس رهبران مذهبی می کوشند تا تقدس گرایی را بیشتر رواج دهند آنچه که در این معبد دیدم همین اصل بود.
برای ورود یه این معید زنان می بایستی روسری داشته باشند و مردان باید با پارچه ای موهای خود را بپوشانند ورود با کفش ممنون است و قبل از ورود به معبد حوض کوچکی است که باید با پا از آن بگذری تا مطهر یاشی چند سیک را دیدم که حتی دست خود را در آب برده و حالتی شبیه مسح سر را انجام داد بعضی از سیک ها به محض ورود سجده می کردند و زیر لب دعا می کردند اکثر این موارد در اکثر ادیان دید.

معبد سیک ها

ساختمان اصلی معبد طلایی تلالوی زیبایی در آب داشت بنظر می رسه طلایی بودن ساختمان به نوعی گرانقدر بودن آن را می خواستند به رخ بکشند

حایگاهی بود که کاسه های آب که انگار مقدس را یه زائران می دادند حالا این همون آب حوض بود یا نه رو نمی دونم و البته بعد دیدیم عده ای در حوض غسل می کردند من به به نیت آب زمزم خوردم.

صندوق های جمع آوری اعانه مثل همه اماکن مذهبی دیگه اینجا بود…

گلدن تمپل مهم ترین مرکز زیاتی سیک های هند در شهر امریتسار ایالت پنجاب هند

انعکاس زیبای نور در آب سفرنامه هند و کشمیر

اتاقک های در معبد طلایی بود که روحانی سیک ها دعا و یا روضه می خوانند

معبد سیک ها

غسل کردن آیینی است که در اکثر ادیان وجود دارد و آب عامل تطهیر است.

فروشگاه

بازارهای محلی یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی هند است ازشیر مرغ تا جون آدمی زاد ولی وای اگر یه فروشنده بخواد چیزی را به شما بفروشه به هر قیمتی که شده شما رو مجبور به خرید می کنه

امریتسار فاصله کوتاهی تا مرز پاکستان داره و هروز صبح و عصر مراسم بسیار جالبی برای باز و بشته کردن مرز دارند و بعد از معبد طلایی دومین حاذبه توریستی این شهر محسوب می شه

رگیشا

سه چرخه ها و رگیشا (توک توک) یکی از تفریحات توریست ها در هند است و ما حسابی توک توک سوار شدیم جای شما خالی

ده نفری سوار یه ریگشا شدم هیچ وقت تصور اینکه یه موتور بتونه ده نفر رو همزمان جابجا کنه رو توی تخلیم هم نمی تونستم داشته باشم ولی شد

مرز

امریتسار فاصله کوتاهی تا مرز پاکستان داره و هروز صبح و عصر مراسم بسیار جالبی برای باز و بسته کردن مرز دارند و بعد از معبد طلایی دومین جاذبه توریستی این شهر محسوب می شه و ما به نقطه صفر مرزی رفتیم

بعد از رقص سربازها رژه می روند و حرکات خاص انجام می دهند بیشتر حالت رجزخونی داره و بیشتر جنبه برانگیختن حس ناسیونالیستی مردم رو داره و بعد از مراسم هتدی ها با سربازشون عکس می گیرند

در ابتدای مراسم بسته شدن مرز هند و پاکستان بچه ها و زن ها رقص و پایکوپی می کنند

رجزخونی و مراسم بسته شدن مرز بین هند و پاکستان در منطقه امریتسار

قبرستان

دیدن صحنه های عجیب و جالب بزرگترین ویژگی سفر هند است

آب نیشکر یکی از بهترین نوشیدنی ها و البته به سفارش منصور ضابطیان

لیمو

نخ کردن لیمو و فلفل جهت دوری از چشم زخم استفاده می شود

اینفوگرافیک

اینفوگرافی سفر #هند و #کشمیر با تشکر فراوان از آقای قدرت ملک زاده و آقا میثم ملک زاده